تحليل جغرافي للمُجمعات التجارية الکبرى (الميجامول) في مدينة 6 أکتوبر باستخدام نظم المعلومات الجغرافية GIS

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

   تسهم تجارة التجزئة بنصيب کبير في اقتصاديات الدول، وقد کان للعولمة تأثير مباشر في تغيير نمط الاستهلاک في الأسواق المختلفة. وتهدف الدراسة الحالية إلى تحليل المُجمعات التجارية الکبرى (الميجامول) کأحدث أشکال المراکز التجارية عالميًا؛ والتى تجمع بين التسوق والترفية والسياحة وتتسم بالنفوذ الإقليمي، وتُعد مدينة 6 أکتوبر أولى المدن المصرية التى شهدت ظهور تلک المُجمعات  -مُجمعي مول العرب ومول مصر- ثم بدأت تنتشر في مناطق أخرى.
      واعتمدت الدراسة بشکل رئيسي على العمل الميداني، والاستفادة من المرئيات الفضائية وتطبيق تحليلات نظم المعلومات الجغرافية GIS؛ للتعرف على خريطة المراکز والمُجمعات التجارية الکبرى (الميجامول) بالمدينة تمهيدًا لتصنيفها وتوزيعها وتحليلها جغرافياً. کما توصلت إلى مورفولوجية تلک المُجمعات، وتناولت المُرکب التجاري لمتاجرها کميًا ونوعيًا. ورصدت خصائص الزوار والمتسوقين بتلک المُجمعات، کما تناولت العمالة التجارية فيها بالتفصيل. وتوصلت لأهم مشکلات تلک المُجمعات من خلال تقييم المتسوقيين والعمالة معاً تمهيدًا لإقتراح أنسب الحلول لها. کذلک حددت نطاق نفوذ تلک المُجمعات وحجم المترددين عليها على مستوى إقليمها الجغرافي. وعرضت تصوراً مستقبليًا لها باستخدام نموذج Model يحدد أنسب المواقع المُقترحة لإنشاء ميجامول جديد وفقًا للمعايير المختلفة، واختتمت الدراسة بأهم النتائج والتوصيات.
The retail trade sector contributes for a large share of state economies, taking into account that globalization has a direct bearing on changing the consumption pattern in different markets. In this context, the current study is an attempt to investigate the Mega Shopping Malls as the most recent form of global trade centers, which combine shopping, entertainment and tourism that have regional influence. The 6th of October City was the first Egyptian city to witness the emergence of large shopping malls, namely Mall of Arabia and Mall of Egypt. Since then, they have proliferated in other regions.
 
     The study is mainly relied on the field work research. It has also benefited from satellite images and applied geographical information systems analyses (GIS) in order to identify the large trade centers and shopping malls (mega malls) in the city in preparation to be geographically classified, distributed and analyzed. The current study managed to define the shopping malls general morphology to investigate the commercial structure of their stores quantitatively and qualitatively. Furthermore, the study has examined the characteristics of their visitors and consumers, and addressed in detail their commercial employment. Based on the consumers and employee's ratings, the study managed to figure out the main problems of these centers, in an attempt to propose appropriate solutions. Moreover, the market influence zone of these centers with respect to their location in different zones as well as the percentage of consumers have been defined at the regional level. It has also proposed a futuristic vision for these centers, using a MODEL by doing simulations studies in order to evaluate the alternative location for the new Mega-malls to identify the most appropriate localities for establishing a new mega mall in accordance with different criteria. Finally, the study ended with significant results and major recommendations.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


  1. أولاً: باللغة العربية

    1. إدارة مول العرب، بيانات غير منشورة عن المتاجر، مدينة 6 أکتوبر، 2021م.
    2. إدارة مول مصر، بيانات غير منشورة عن المتاجر، مدينة 6 أکتوبر، 2021م.
    3. أشرف علي عبده، الشوارع التجارية الرئيسية في المدينة المنورة، سلسلة بحوث جغرافية، الجمعية الجغرافية المصرية، العدد 95، القاهرة، 2017م.
    4. آمال بنت يحي الشيخ، تقرير مؤشر التنمية المستدامة في نمط توزيع المُجمعات التجارية المغلقة- دراسة حالة مدينة جدة، باستخدام نظم المعلومات الجغرافية، الملتقي الخامس للجغرافيين العرب، الکويت، 2009م.
    5. الجهاز المرکزي للتعبئة العامة والإحصاء، وحدة نظم المعلومات الجغرافية، خريطة مدينة  6 أکتوبر، القاهرة، 2021م.
    6. رائد محمد کاظم، التحليل المکاني للمراکز التجارية (المولات) في مدينة بغداد باستخدام نظم المعلومات الجغرافية GIS، رسالة ماجستير غير منشورة، قسم الجغرافيا، کلية التربية، جامعة بغداد، 2019م.
    7. صفوح خير، البحث الجغرافي مناهجه وأساليبه، دار المريخ للنشر، المملکة العربية السعودية، 1990م.
    8. طلعت عبد الحميد، مراکز التسوق بمدينة العبور دراسة جغرافية، مجلة کلية الآداب، جامعة المنصورة، العدد 55، أغسطس 2014م.
    9. عبد الله براک الحربي، الخصائص المکانية والخدمية للمجمعات التجارية "دراسة تطبيقية على مدينة جدة"، الجمعية الجغرافية المصرية، سلسلة بحوث جغرافية، العدد 46، 2012م.
    10. عمر محمد على وهاني حسني غزل، التحليل المکاني لتوزيع المُجمعات التجارية (المولات) في حي المنتزة بمحافظة الأسکندرية دراسة ميدانية، مؤتمر التنمية المستدامة وآفاق المستقبل في الوطن العربي 27-29 أبريل 2015، عدد خاص 2016م.
    11. فايز حسن غراب، المراکز التجارية الکبرى (المولات) بالقاهرة، دراسة ميدانية في الجغرافيا الاقتصادية، مجله مرکز البحوث الجغرافية والکارتوجرافية، بمدينة السادات، العدد التاسع، 2007م.
    12. فهد سليم الخطيب، العوامل المؤثرة على إختيار المُجمعات التجارية الکبرى من وجهة نظر المستهلک الأردني، المجلة الأردنية لإدارة الأعمال، مجلد 5، العدد1، 2009م.
    13. محافظة الجيزة، إدراة الأزمات، ملحق النشاط التجاري بالمحافظة، بيانات غير منشورة، 2021م.
    14. محمد ابراهيم شرف، التحليل المکاني لاستخدام نظم المعلومات الجغرافية، دار المعرفة الجامعية، الإسکندرية، 2008.
    15. محمد شوقي مکي، الأسواق المرکزية في مدينة الرياض، مجلة الجمعية الجغرافية الکويتية، العدد 94، 1986م.
    16. محمد صبري عبد الحميد، الأبعاد المکانية لرحلة التسوق بالمُجمعات التجارية الکبرى (المولات) دراسة تطبيقية على مول العابد بطوخ (محافظة القليوبية) باستخدام تقنية الاستشعار عن بعد ونظم المعلومات الجغرافية، مجلة کلية الآداب، جامعة بنها، العدد 48، 2017م.
    17. محمد محمود الديب، الجغرافيا الاقتصادية "منظور معاصر"، مکتبة الأنجلو المصرية، القاهرة، 2010م.
    18. مرکز معلومات جهاز مدينة 6 أکتوبر، بيان بالمراکز التجارية،  بيانات غير منشورة، 2021م.
    19. مصطفى محمد البغدادي، دراسة منهجية عن علاقة علم الجغرافيا بالخدمات، حولية کلية البنات، جامعة عين شمس، العدد 17، 1994م.
    20. ناصر الصالح ومحمد السرياني، الجغرافية الکمية والإحصائية أسس وتطبيقات بالأساليب الحاسوبية الحديثة، ط2، دار العبيکان، المملکة العربية السعودية، 1999م.
    21. الهيئة العامة للتخطيط العمراني، دليل المعدلات والمعايير التخطيطية للخدمات بجمهورية مصر العربية، الخدمات التجارية، مجلد 11، القاهرة، 2017م

     

    ثانياً: باللغة الأجنبية

    1- Adam Finn and John Rigby (1992): West Edmonton Mall "Consumer Combined- Purpose Trips And The Birth of The Mega- Multi Mall?, Canadian Association of Geographers, Vol 9, Issue 2, Canada.

    2- Adam Finn and Tulin Erdem (1995): The Economic Impact of A Mega-Multi-Mall Estimation issues in the case of West Edmonton Mall, Tourism Management, Vol. 16, No. 5, Butterworth-Heinemann, Britain.

    3- Adam Finn, Shaun McQuitty and John Rigby (1994): Residents’ Acceptance and Use of a Mega-multi-mall: West Edmonton Mall evidence, International Journal of Research in Marketing, No 11.  

    4- Edgar L. Jackson and Denis B. Johnson (1991): Geographic Implications of Mega-Malls, With Special Reference to West Edmonton Mall, Canadian Association of Geographers, Vol. 35, No. 3, Canada.

    5- Hardwick, M . Jeffey (2004): Mall Maker "Victor Gruen, Architect of An American Dream", University of Pennsylvania, Philadelphia, USA.

    6- Hwan Chung, Dae-Yong Ahn and Seungho Ahn (2021): Spillover  effects of a mega shopping complex on pre-existing, small retail shops over space, over time and across retail types, Journal of Retailing and Consumer Services, , Elsevier. Available on https:// doi.org/ 10.1016/ j.jretconse r.2021.102518

    7- Jaesuk Jung, Eunju Ko and Arch G. Woodside (2021): How shoppers' configurations of demographics, sustainability assessments, and place-attractiveness assessments impact who shops in culturally traditional mega-markets, Journal of Business Research, Vol 122.

    8- Jeffrey S.P. Hopkins (1991): West Edmonton Mall As A Center For Social Interaction, Canadian Association of Geographers, Volume35,  Issue3, Canada, Available on: https://onlinelibrary.wiley.com

    9- Ken Jones (1991): Mega-Chaining, Corporate Concentration, and The Mega - Malls, Canadian Association of Geographers, Volume35, Issue3, Canada, Available on https://onlinelibrary.wiley.com.

    10- Lin Xiao-rong & Pan Hai-xiao (2017): The effects of the integration of metro station and mega-multi-mall on consumers' activities: a case study of Shanghai, Transportation Research Procedia, No 25,  Elsevier.

    11- Michelle S. Lowe (2000): Britain's Regional Shopping Centers: New Urban Forms?, Urban Studies Vol. 37, No. 2, Published By: Sage Publications, Inc. Available on http://www.jstor.org.

    12- Mohamed Y. Mohamad, Fatima Al Katheeri and Abul. Salam (2015): A GIS Application for Location Selection and Customers' Preferences for Shopping Malls in Al Ain City; UAE, American Journal of Geographic Information System, Vol. 4 No. 2

    13- Nathalie Lemarchand (2021): Mega-mall, global city and social issues of our times the case of Europacity in Paris, Cities No 114, Elsevier.

    14- Okan Pala, David Wilson, Russell Bent, Steve Linger and James Arnold (2014): Accuracy of Service Area Estimation Methods Used for Critical Infrastructure Recovery. In: Butts J., Shenoi S. (eds) Critical Infrastructure Protection VIII. ICCIP 2014. IFIP Advances in Information and Communication Technology, Vol 441. Available on Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-45355-1_12

    15- Shaked Gilboa, Iris Vilnai-Yavetz, Vince Mitchell, Adilson Borges, Kwabena Frimpong and  Nourdine Belhsen (2020): Mall Experiences Are Not Universal: The Moderating Roles of National Culture and Mall Industry Age, Journal of Retailing and Consumer Services, Elsevier.  

    16- Shanmuganandavadivel V., J (2016): A Study on the Impact of Mega Shopping Malls on Small Retail Business Sector, International Journal of Advanced Research, Vol (4), No (8). Available on:  www.journalijar.com.

    17- Vedia Dokmeci& Cem Beygo (1998): Analysis of Market Areas of Mega Malls in Istanbul, 38th Congress of the European Regional Science Association: "Europe Quo Vadis? Regional Questions at the Turn of the Century", 28 August - 1 September, Vienna, Austria.

     

    ثالثاُ: المواقع الإلکترونية (Web Sites:)

    1- http://www.giza.gov.eg

    2- http://www.newcities.gov.eg

    3- http://www.6october.gov.eg

    4- www.esri.com

    5- https://www.mallofegypt.com

    6- https://www.icsc.com

    7- www.forbes.com/2008/01/17/retail-malls-shopping

    8- https://mallofarabia.com.eg

    9- www.arkadiamall.com

    10- www.citystars-heliopolis.com