Africanfuturism, the Posthuman Turn, and the Black Cyborg in Nnedi Okorafor’s Noor (2021)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية الالسن - جامعه كفر الشيخ

المستخلص

This paper aims to analyze Nnedi Okorafor’s Africanfuturist novel Noor (2021) in relation to the posthuman figure of the cyborg. It draws on both posthumanist theory and Africanfuturism to situate Okorafor’s novel within more extensive conversations about Black futurity. It discusses Okorafor’s departure with earlier movements of Black futurism, especially Afrofuturism, towards “Africanfuturism.” It then sketches out the major tenets and concerns of her Africanfuturist project in relation to critical posthumanism. Placing her work within the wider scene of posthuman critical thought, it highlights how Okorafor centers Africanfuturism in Noor and utilizes technological cyborgization as a means of transcending black human limitations of all sorts: biological, social, or political. It is argued that Africanfuturism, in its engagement with the cyborg figure, challenges and disrupts (post)humanism’s Eurocentric ontological conception of the (black) human. The paper finally concludes that Okorafor’s Noor provides an example of the narratives informed by the insights of a ‘posthuman Africanfuturist approach’ that places the posthuman principle of enhancing African people’s lives and future through new technological advances at the center. As such, the paper offers an intersectional approach to Okorafor’s concept of Africanfuturism and adds new dimensions to understanding the synthesis of technology and the Black body through a posthuman lens.
ترنو هذه الدراسة إلى تحليل رواية «نور» (2021) التي تنتمي إلى مذهب المُستَقبَلِيَّة الإفريقية في ضوء مفهوم الإنسان المسيَّر آليًا أو «السايبورغ»، وذلك بتطبيق منهج بيني يجمع بين نظريتَي ما بعد الإنسانية والمُستَقبَلِيَّة الإفريقية لتسليط الضوء على رؤية الكاتبة نيدي أوكورافو لإعادة تصور المستقبل في إفريقيا. وفي سبيل تلك الغاية تناقش الدراسة انفصال أوكورافو عن المناهج التقليدية لصياغة المستقبل الإفريقي وقيامها بتأسيس نظرية «المُستَقبَلِيَّة الإفريقية»، فضلاً عن عرض السمات المميزة لتلك النظرية وأفكارها المغايرة لما هو متعارف عليه عن شكل المستقبل في القارة السمراء في ضوء نظرية ما بعد الإنسانية النقدية. ومناط هذا التزاوج بين مفهوم أوكورافو للمُستَقبَلِيَّة الإفريقية وما بعد الإنسانية هو تسليط الضوء على الدور الذي اضطلع به مفهوم السايبورغ الإفريقي الأسود في رواية «نور» للتغلب على مختلف العقبات التي تواجهه سواء أكانت بيولوجية أم اجتماعية أم سياسية، وهو ما أسفر في نهاية المطاف عن تغيير الصورة النمطية الوجودية عن الإنسان الإفريقي على أنه عدوٌ للتقدم والتكنولوجيا. وتخلص الدراسة إلى أن رواية «نور» قدمت نموذجًا للرواية المستقبلية الإفريقية التي تتبنى مباديء نظرية ما بعد الإنسانية التكنولوجية في تعزيز قدرات الإنسان الإفريقي من خلال التكنولوجيا والتقنيات الحديثة، وإن دراسة «نور» على أنها سردية إفريقية مستقبلية ليضيف منهجًا بينيًا جديدًا لإعادة تخيل المستقبل في إفريقيا وعلاقة أهلها بالتكنولوجيا الحديثة في ضوء ما بعد الإنسانية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية