Development of Human Sciences in Digitalization Age: A Study in Context of Analyzing UrsulaVon der Leyen's Speech (2020) on Shaping Europe's Digital Future

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

(lecturer of linguistics at the Faculty of Arts, English Department)

المستخلص

Critical discourse analysis (CDA) represents one of the areas of increasing importance in various human fields as the fields of discourse analysis have recently included fields of literature, culture, politics and even health and education. There are many approaches to the study and analysis of discourse, including linguistic, social, philosophical, and other approaches. Rhetoric is the art of good speech. It is latent in writing and speaking persuasively. Its aim is to inform, educate, persuade or motivate specific audiences in specific situations. Since rhetoric has a close relationship with the literary text in its various manifestations and its artistic, literary and analytical formations, the critical and rhetorical discourse has witnessed a remarkable development in the field of linguistics in general and discourse analysis in particular. The present study attempts to illustrate the value of the rhetorical discourse through exploring the persuasive strategies and linguistic devices used by Ursula Von der Leyen's speech on Europe's digital future. Through the study, the researcher tries to shed light on the cultural change and cognitive progress in light of digitalization age. The five principles of rhetoric: invention, arrangement, style, delivery, and memory will be explored for the analysis of the chosen speech. Rhetorical Structure theory (RST) as developed by Bill Mann in 2000 and William C. Mann in 2006 within the field of computational linguistics has been employed for proving the relationship between text organization and showing the effectiveness of the rhetorical and critical discourse, and hence showing the scientific and technological progress in the age of digitalization.
يمثل تحليل الخطاب النقدي أحد المجالات ذات الأهمية المتزايدة في مختلف المجالات البشرية حيث شملت مجالات تحليل الخطاب في الآونة الأخيرة مجالات الأدب والثقافة والسياسة وحتى الصحة والتعليم. هناك العديد من المناهج لدراسة وتحليل الخطاب ، بما في ذلك المناهج اللغوية والاجتماعية والفلسفية وغيرها. البلاغة هي فن الكلام الطيب ، فهي تكمن في الكتابة والتحدث بشكل مقنع وهدفها هو إعلام و تثقيف أو إقناع و تحفيز جماهير محددة في مواقف محددة، وبما أن الخطاب يرتبط ارتباطًا وثيقًا بالنص الأدبي في مظاهره المختلفة وتشكيلاته الفنية والأدبية والتحليلية ،فقد شهد الخطاب النقدي والبلاغي تطورًا ملحوظًا في مجال اللسانيات بشكل عام وتحليل الخطاب بشكل خاص. تعمل الدراسة الحالية علي توضيح قيمة الخطاب البلاغي من خلال استكشاف الاستراتيجيات المقنعة والأجهزة اللغوية المستخدمة في خطاب رئيسه المفوضيه الأوروبية فون دير لاين حول مستقبل أوروبا الرقمي. تحاول الباحثة من خلال الدراسة تسليط الضوء على التغيير الثقافي والتقدم المعرفي في ظل عصر الرقمنة. سيتم استكشاف المبادئ الخمسة للبلاغة: الاختراع ، والترتيب ، والأسلوب ، والإلقاء ، والذاكرة لتحليل الخطاب. سيتم ايضا توظيف نظريه البنيه البلاغيه الذي قام كلا من بيل مان في عام 2000  ووليام مان في عام 2006 بتطويرها في مجال علم اللغة الحسابي لإثبات العلاقة بين تنظيم النص وإظهار فعالية الخطاب البلاغي والنقدي ، وبالتالي ستستطيع الباحثه من خلال توظيفها في  إظهار التقدم العلمي والتكنولوجي في عصر الرقمنة.      

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية