UNPUBLISHED FUNERARY STELE FROM EL-ASHMUNEIN ARCHAEOLOGICAL MAGAZINE (INV. NO. 678)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الاثار .جامعة مرسى مطروح

المستخلص

This paper examins an unpublished stele of a woman from El-Ashmunein Archaeological Magazine (Inv.No. 678).It is carved in limestone of roughly rectangular shape with an arched top, 73 cm high and 30 cm wide. The thickness of the limestone slab is 11–11.5 cm.
The stele depicts a standing female figure in frontal pose, dressed in a Greek style tunic with a round high-cut neckline, and a himation enveloping the figure in the arm-sling variant.
The aim of this paper is to propose a date and place of production for this object, depending on the analytical study and the parallel examples
The funerary relief in question must have belonged to a woman of importance and high social standing in Roman Egypt as suggested by her robes. The parallel examples discussed in this study  assume that our stele belongs among the funerary reliefs from Oxyrhynchos and can be dated to the end of the second to the early third century AD
تتناول هذه الورقة البحثية شاهد قبر غير منشور، من الحجر الجيري، محفوظ بالمخزن المتحفي بالأشمونيين برقم (678)، ارتفاعه 73سم، عرضه 30سم، والسمک 11-11.5 سم. للأسف مکان الاکتشاف غير معلوم، ملامح الوجه مدمرة، الجزء العلوي، والجزء السفلي من الشاهد. وهو ما شکل تحدياً في دراسة هذه القطعة.
 يمثل الشاهد سيدة تقف في الوضع الأمامي. ترتدي قميص ضيق بفتحة دائرية، وعباءة. تستند باليد اليمني علي الصدر، بينما تحمل في يسراها ما يشبه باقة ورد. تهدف هذه الورقة البحثية إلي تأريخ الشاهد، وتحديد المکان الذي أتي منه، والمکانة الاجتماعية لصاحبة الشاهد.
الدراسة التحليلية للقطعة المکتشفة، من خلال طراز الملابس ،الوقفة، والأمثلة المقارنة أثبتت أن الشاهد يمثل سيدة رومانية تحتل مکانة اجتماعية مرموقة اعتمادا علي طراز الملابس وثناياها الثرية، کما أن معظم الأمثلة التي تم تناولها في هذه الدراسة ترجع إلي إقليم اوکسيرنخوس (البهنسا) في المنيا، ولعل هذا الشاهد قد اتي من هناک. يمکن تأريخ هذا لشاهد بنهاية القرن الثاني وبداية الثالث الميلادي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


  • REFERENCES:

    • Ashour, S. (2010), Unpublished Group of Bahnasa Reliefs, Archaeological & Historical Studies, 13, The Archaeology Society of Alexandria.
    • Borg, B.E (2015), A Companion to Roman Art, Welly Blackwell.
    • Borg, B.E. (2019), Roman Tombs and the Art of Commemorative, Cambridge University Press.
    • Breccia, E. (1932), Le Musée Gréco- Romain 1925–1931, Instituto Italiano D'Art Grafische, Bergamo.
    • Breccia, E. (1933), Le Musée Gréco- Romain 1931–1932, Instituto Italiano D'Art Grafische, Bergamo.
    • Brent Nongbri (2018), Faces from Oxyrhynchus. http://brentnongbri.com/2018/04/28/Faces-From-Oxyrhynchus.
    • Clark, J.R. (2003), Art in the Lives of Ordinary Romans, University of California Press.
    • Comstock, M.B. and Vermeule C.C. (1976), Sculpture in Stone, The Greek, Roman, and Etruscan Collection of the Museum of Fine Art, Boston.
    • Fejfer, J. (2008), Roman Portraits in Context, 2, Walter and Gruyter, Berlin.
    • Frel, J. (1981), Roman Portraits in the Getty Museum, J. Paul Getty Museum.
    • Hekler, A. (1912), Greek and Roman Portraits, New York.
    • Heng, M. (1983), A Handbook of Roman Art, Cornell University Press.
    • Kleiner, D. (1992), Roman Sculpture, Yale University Press.
    • Koch, G. (1988), Roman Funerary Sculpture, Catalogue of the Collection, The Paul Getty Museum.
    • Lovén, L.L. (2014), Roman Art: what can it tell us about dress and textiles? A discussion on the use of visual evidence as a source for textile research, in: Harlow. M & Noch. M.L, Greek and Roman Textiles and Dress, Ancient Textiles Series, 19, Oxbow Books.
    • Maehler, H. (2000), Remarks on Some Sculptures in Alexandria, in: BSAA (Bulletin de la Societée Archeologique d’Alexandrie), 46, Alexandrian Studies II, in honor of Mostafa El-Abbadi, Alexandria.
    • Parlasca, K. (1978), Der Übergang von der spätrömischen zur Frühkoptischen Kunst im Lichte der Grabreliefs von Oxyrhynchos. Internationaler Kongress für Koptologie, Kairo 8–18. Dezember 1976, Enchoria, Zeitschrift für Demotistik und Koptologie, 8.

     

    • Petrie, F. (1925), Tombs of the Courtiers and Oxyrhynkhos, in: British School of Archaeology in Egypt and Egyptian Research Account, 37, London.
    • Riggs, C. (2005), The Beautiful Burial in Roman Egypt, Oxford University Press.
    • Schmidt, S. (2003), Grabreliefs im Griechische-römische museum von Alexandria, Abhandlungen des Deutschen Archäelogische Insitut, Kairo, 17, Berlin.
    • Stewart, P. (2003), Statues in Roman Society, Oxford University Press.
    • Strong, D. (1980), Roman Art, Penguin Books.
    • Vandenbeusch, M. (2020), Coffins as Statues? The study of Cover British Museum EA55022 from Roman Egypt, JAEI (Journal of Ancient Egyptian Interconnection), 23 (September 2019).http://jaei.library.arizona.edu
    • Vermeule, C.C. and Brauer, A. (1990), Stone Sculptures: The Greek, Roman and Etruscan Collections of the Harvard University Art Museums, Harvard University Art Museums (Cambridge, MA). 
    • Vermeule, C.C. (1981), Greek and Roman Sculpture in America, University of California Press.
    • Vout, C. (2015), Gender Studies, in: Marconi, C., The Oxford Handbook of Greek and Roman Art and Architecture, Oxford University Press.
    •  Whitehouse, H. (1998), Roman in Life, Egyptian in Death: The Painted Tomb of Petosiris in the Dakhleh Oasis, in: Kaper, O.E. (ed.), Life on the Fringe, Nederland-Vlaams Institute in Cairo.